Elementi Logo

ЖЕНИТЕ ОД ПОРТИКАЛОВИТЕ ГРАДИНИ

Backgorund

ПРВА СЦЕНА
Напуштено место. Може да изгледа како железничка станица, со клупи и запрен часовник. На ѕидовите залепени реклами. Поминува жена во груби гумени чизми, туркајќи куфер зад себе. Ја преминува сцената и излегува.
По неа доаѓа втора жена, со многу багаж – куфер, чанти. Погледнува наоколу и заминува.
Доаѓа трета жена – влече куфер зад себе, го остава во центарот и седнува на него.
Доаѓаат и другите жени. Се гледаат, го оставаат багажот пред себе и секоја седнува на својот куфер.
ТРЕТАТА ЖЕНА на ВТОРАТА. Вие на север ли?
ВТОРАТА ЖЕНА не и одговара.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Или на запад?
ВТОРАТА ЖЕНА не и одговара.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Не разбрав – од исток доаѓате?
ВТОРАТА ЖЕНА го врти грбот.
ПРВАТА ЖЕНА. Јас… доаѓам од север. Штом прашувате…
ВТОРАТА ЖЕНА. А јас сум од југ. Понекогаш и од исток. Друг пат од запад. Или северозапад… Што е важно?!
ПРВАТА ЖЕНА. Да, има толку многу патишта… Север, Исток, Југ… Не е важно.
ТРЕТАТА ЖЕНА. И која постојка е ова?
ПРВАТА ЖЕНА. Зарем не пишува? Не пишува. Секако. Тогаш тоа е „Привремена“ станица.
ВТОРАТА ЖЕНА. Добредојдовте на Привременото стојалиште, дами!
ТРЕТАТА ЖЕНА. Дали сите возови застануваат овде?
ПРВАТА ЖЕНА. Понекогаш запираат. Во други времиња не…
ВТОРАТА ЖЕНА. Кои се сите возови за вас?
ТРЕТАТА ЖЕНА. Значи… знам…
ПРВАТА ЖЕНА. Видете, поентата е да престанете… Потоа е лесно…
ТРЕТАТА ЖЕНА. Но, не ви пречи ли што повеќето возови не застануваат?
ПРВАТА ЖЕНА. Не. Зошто? Тоа е привремено, нели? Не размислувајте за тоа!
Пауза.
ТРЕТАТА ЖЕНА одеднаш Ние си личиме, нели?
Трите жени се ракуваат една со друга. Како да се запознаваат.
ПРВАТА ЖЕНА. Ана.
ВТОРАТА ЖЕНА. Марија.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Хелга.
ПРВАТА ЖЕНА случајно Можеме да се викаме секако.
ВТОРАТА ЖЕНА. Тереза.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Вероника.
ПРВАТА ЖЕНА. Хелен.
ВТОРАТА ЖЕНА. Мед.
ПРВАТА ЖЕНА. Вера.
ВТОРАТА ЖЕНА. Имињата овде немаат значење. Брзо се забораваат.
Жените речиси ги врескаат своите имиња.
ПРВАТА ЖЕНА. Ирина.
ВТОРАТА ЖЕНА. Јоана.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Марта.
ПРВАТА ЖЕНА. Види, дури и нашите лица се исти.
Жените ги допираат своите лица.
ВТОРАТА ЖЕНА. Облеката. Нашата облека е иста. Рацете исто така.
Си ја гледаат облеката, рацете.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Движењата. Несмасно…
ПРВАТА ЖЕНА. Погледнете ги насмевките… Погледнете како се насмевнуваме!
ВТОРАТА ЖЕНА. Како се насмевнуваме?
Жените се насмевнуваат една на друга.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Половина… Уште половина…
ВТОРАТА ЖЕНА. Мора да ги имаме истите соништа.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Мора да одиме на исто место. Каде патувате?
ВТОРАТА ЖЕНА. Овде чекам.
Тие гледаат наоколу.
ПРВАТА ЖЕНА. И јас.
ТРЕТА ЖЕНА. И јас чекам.
ПРВАТА ЖЕНА. Многу личиме…
ТРЕТАТА ЖЕНА. Жени во соите 30-ти.
ПРВАТА ЖЕНА. Повеќе 40-ти.
ВТОРАТА ЖЕНА. Некогаш малку помлади, некогаш малку постари.
ПРВАТА ЖЕНА. 40 години.
ВТОРАТА ЖЕНА. Или 55.
ТРЕТАТА ЖЕНА. 29.
ВТОРАТА ЖЕНА. Жени без возраст, нели реков.
ПРВАТА ЖЕНА. Како сестри.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Да, очигледно е дека не сме од тука.
ВТОРАТА ЖЕНА. Колку долго сте тука?
ПРВАТА ЖЕНА. Пет години ли поминаа? Или 10? Кој брои!
ТРЕТАТА ЖЕНА. Никогаш не стануаме локални.
ВТОРАТА ЖЕНА. Но, ние се снаоѓаме, нели? Ние работиме многу добро!
ПРВАТА ЖЕНА. Да. Навика. Не се жалам.
ТРЕТАТА ЖЕНА. И потоа?
ВТОРАТА ЖЕНА. И тогаш – што? Животот продолжува.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Дали некогаш се враќаш?
ВТОРАТА ЖЕНА. Не! Никогаш не се враќаме назад.
ПРВАТА ЖЕНА. Ако тргнеме еднаш – готово е.
ВТОРАТА ЖЕНА. Да не бидеме како Одисеј! Тој е сосема друга работа. Тој оди каде што сака, а потоа се враќа кога ќе му се …
ТРЕТАТА ЖЕНА. Мажите се друга работа. Знаеш…
ПРВАТА ЖЕНА. Да, тие имаат време да одат наоколу. Таа брои на прсти. Застанувања, пријатели, некои роднини, прескокнуваат по малку ваму-таму… А ние имаме толку многу работа…
ВТОРАТА ЖЕНА. Мажите секогаш одат на интересни места…
ТРЕТАТА ЖЕНА. И кога Пенелопа ќе излезе на патот, тоа е засекогаш.
ПРВАТА ЖЕНА покажува на багажот Како да одам на разгледување? Како се патува така?
ВТОРАТА ЖЕНА. Има толку многу обврски овде. Старите. Градините. Илјадници неисчистени домови. Дали знаевте дека има толку многу незавршена работа во светот?
ПРВАТА ЖЕНА. Знам дека – најважните работи мора да се направат прво. Турнеите можат да чекаат… Сè друго може да почека.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Но, работата никогаш не завршува…
ПРВАТА ЖЕНА. Жените немаат време да се дружат, нели?
ВТОРАТА ЖЕНА. Тие не играат напред-назад.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Затоа пишуваат многу писма. Дали пишувате писма?
ПРВАТА ЖЕНА. О, многу, многу писма.
Жените вадат писма од џебовите.
ПРВАТА ЖЕНА. Долги писма, со многу „те сакам“, „ми недостигаш“, „времето брзо ќе помине“.
ВТОРАТА ЖЕНА. Па, други времиња многу кратки, деловни писма. Нема време за празен разговор.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Понекогаш вметнувам мала промена помеѓу белите празни листови. Ова е поважно!
ПРВАТА ЖЕНА. Еееее! Толку е неизвесно.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Но, понекогаш немам избор.
ПРВАТА ЖЕНА доаѓа напред, земајќи писмо од џебот, кое го чита. Многу ми недостигаш. Навечер кога сум уморен и немам енергија за ништо, легнувам и си размислувам за тебе. Облекувајте се добро. Учете добро. Кога ќе се вратам, ќе донесам подароци. Се надевам дека ќе дојдам ова лето. Се ќе биде во ред. Ве сакам. Мама.
Жената се враќа чекор назад. Излегува ВТОРАТА ЖЕНА.
ВТОРАТА ЖЕНА бара нешто низ џебовите, не го наоѓа, па се откажува Во последно време немав време да пишувам. Не се лутете. Големи сте. Испратив пари пред една недела. Ќе испратам пак следната недела. Бидете здрави.
Жената се повлекува назад. Потоа веднаш се враќа.
ВТОРАТА ЖЕНА. Не можам да испратам повеќе. Правам што можам. Те сакам. Мајка.
Жената се враќа чекор назад. ТРЕТАТА ЖЕНА излегува.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Добро сум. Работата не е тешка. Навика. Берам јагоди. Знаеш дека не сакам јагоди? Уште како дете… Како да знаев што ќе се случи понатаму. Овде има многу јагоди. Планини од јагоди. Од нивниот сладок мирис не може да се избега. Ми останува на прстите, на облеката, на кожата. Навлегува насекаде. Кога ќе ги затворам очите, гледам јагоди. Розеви, огромни јагоди насекаде околу мене. Сонувам за јагоди. Собирање јагоди во сон. Мразам јагоди.
Жената се повлекува назад. Потоа веднаш се враќа.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Зошто само жените берат јагоди? Се прашувам. Не можат мажите? Дали има некоја причина? Жени од различни земји, возрасти се собраа овде да берат јагоди како да немаат што друго да прават. Зошто само жени? Сте размислувале ли за тоа?
Останатите жени одат кон неа.
ВТОРАТА ЖЕНА. Чекај чекај! Има грешка! Какви јагоди! Ги чекам портокаловите градини. Не ги чекате ли портокаловите градини?
ПРВАТА ЖЕНА. Точно.
ВТОРАТА ЖЕНА. Но, таа рече дека јагодите…
ПРВАТА ЖЕНА. Јагоди, портокали… Не е важно. Тоа е како…Каде што ќе не дувне ветрот…
ВТОРАТА ЖЕНА. Ах, не толку…
ТРЕТАТА ЖЕНА. И јас преферирам портокали… Портокалите се пријатни на допир. Убаво мирисаат. Тие се вкусни.
ПРВАТА ЖЕНА. Тие изгледаат како сонца што изгреваат во рана пролет. Кога маглите уште не се кренати.
ВТОРАТА ЖЕНА. Но, понекогаш тие се горчливи.
ТРЕТАТА ЖЕНА. Дали се горчливи?
ПРВАТА ЖЕНА. Не знаевте?
ВТОРАТА ЖЕНА. Некои сорти се многу горчливи.
Затемнување.
Превод од бугарски јазик: Сашо Огненовски

ЗА АВТОРОТ

Оља Стојанова

Оља Стојанова е родена 1977 година е писателка, поетеса и драматург. Докторирала новинарство и масовна култура на софискиот универзитет „Св. Климент Охридски“. Оља Стојанова е добитник на повеќе награди од престижни конкурси во поезија, проза и драма. Автор е на девет книги – две збирки раскази, една есеистичка книга, четири збирки поезија, еден роман и збирка со драми. Поетската книга на Оља – Улица „Среќа“ во 2013 година ја доби Националната награда Николај Канчев за поетска книга на годината и Националната награда Иван Николов 2013 за поетска книга на годината. Нејзината претстава „Покана за вечера“ (Театар „Софија“) ја освои Националната награда за најдобар драмски текст на годината за 2014 година. Во 2018 година нејзината претстава „Бојата на длабоките води“ (Народниот театар „Иван Вазов“) повторно ја освои Националната награда Аскеер во категоријата за најдобар драмски текст на годината. Нејзините раскази, песни и драми се преведени на шпански, германски, англиски, италијански, македонски, португалски, полски, српски, чешки, словачки, турски, арапски, руски, грчки и виетнамски.

ЕЛЕМЕНТИ – БРОЈ 12

ПОДДРЖАНО ОД

Елементи

Елементи

© Електронско списание за книжевност - ЕЛЕМЕНТИ